Friday, April 24, 2015

Tabung Duit...

Tabung tu ape??? Menipu ler kome xtau tabung tu hapeee..  budak taska pon tau tabung tu ape kan....agak2 ler nak menipuuuu..kalau xtau jugak pegi ler gugel sendiri yek... saje la nak cerita nie, zaman sekarang ni memang kita kne menabung, yelaaa semua barang dah mahal..gst ler...itu ini ler... owg lain punya pasai kita yg paling banyak kne tanggung nye...kesiaaannnnn...ish ish..

Boleh ke menabung kome ni??? Cukop ke duit tuuuuu... hamboi kooo, jadi mak jemah pulak...hahahahahaha..cubit mulot tangan tu baru tau...


Tabung / tempat simpan duit ni ada banyakkk jenis, untuk yg paling tepat simpan duit untuk kegunaann masa hadapan atau emergency / kecemasan... tabung / tempat simpan duit yg paling
popular...


1.simpan dalam bank..Heheh, tapi org yg simpan dalam bank ni kejap je simpan nye, xsampai setengah bulan habis dah, bayor hutang...kayoooo bank.. bank bg duit, kita bg balik kat bank.. buruk siku namenye...huhuuu..ni memang tiap2 bulan gini ler gamaknye..

2.Main kutu...ni memang tiap2 tahun ak join main kutu..kalau xmain kutu memang xmnympan la, jenis nafsu kuat habaq hang..duit tu boleh menghasut macam2..hahaha.. nak kne letak gambar kutu x??

3. Ni kira macam tabung jugak.. aku panggil SEDEKAH SUBUH... tiap2 lepas solat subuh ak simpankan duit dalam sampul khas..xkira la singgit ke 2 hinggit ke..nthen hari jumaat, en suami g solat jumaat ak kirim duit kumpul tadi g sedekah kat masjid...kira duit tu khas untuk bg sedekah la...xsemestinya hari jumaat tu je..kadang sedekah kat diri sendiri sbb sengkek sgt..huhuuu..


4. Simpan syilling, yg ni smpan lame dah...tp ak tau la bila nak penuhnye..huhuuu.. yg ni simpan kat opis, simpan kat rumah kang asik nak beli jajan.. xpun jadi bahan mainan zahra, budak tu bkan boleh nampak duit syilling.. dok kira je nak tahan babu roti..

5. Tabung terbaru dengan Nuffnang... sebenarnye dah lame, sbb dah lame kira ad bnyak la jugak dlm tu..boleh laaaaa.. xsebnyak org lain... mggu ni tabung nuff naik 2 sen...jadi laaaa ad gak dia nak bg... hahahahaha...

6. Insurans.... ni insurans zahra je hado, mak pak dia xdo...kwangan terhad jd kita dahulukan anak dulu ye... ni insurans + simpanan..umur 18 nnt boleh keluarkan...


Okey la, penat nak menaip ni ha...citer pasal duit tabung esok2 pon xhabis... ad mcm2 lagi cara kita nk smpan duit, melabur, saham, emas dan sbgnye...

Sekarang kucing pon boleh simpankan.. kelasssss..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...